Vláda Tanzánie 1.8.2010 schválila hlavní dálnici přes národní park Serengeti, který propojuje oblast Lake Victoria s východní Tanzanií. Rozhodnutí bylo zveřejněno a ohlášeno v tanzanském tisku. Viz odkazy ze zahraničního tisku zde.

Migrace zvířat a Serengeti. Tyto dvě slova k sobě patří už tisíce let. Člověk se ale snaží tyhle dva neoddělitelné celky od sebe násilím odtrhnout. Má mu k tomu posloužit dálnice... Dálnice, která povede přímo přes tisícileté migrační trasy zvířat, tak nevratně rozdělí toto nádherné území. Vládou navrhovaná délka dálnice je 171,5km a má vést přímo přes střed parku, který tak rozdělí na dva díly. Cena stavby se odhaduje na 144 milionů liber. Jestli projekt dostane zelenou, stavba bude zahájena začátkem roku 2012.

 

Tento na hlavu postavený projekt by změnil všechna pravidla a zničil by integritu nedocenitelného světového dědictví, které bylo chráněno lidmi z Tanzánie od doby, co se zrodila jejich země. Také by to znamenalo velké nebezpečí pro turistický průmysl. 

 

Národní park Serengeti

 

Jsme upřímně přesvědčeni, že dálnice bude mít katastrofální dopady na celý ekosystém parku. Severní části Serengeti a přilehlá rezervace Masai Mara jsou rozhodující pro migraci pakoňů a zeber v období sucha, protože je to jediný stálý vodní zdroj pro tato obrovská stáda. Nedávné výpočty ukazují, že pokud by pakoně měli být odříznuti od těchto zdrojů vody v kritickém období sucha, jejich počet by pravděpodobně poklesl z 1,3 milionu na asi 200,000 (znamenlo by to kolaps a pokles na mnohem méně než čtvrtinu současného počtu zvířat a s největší pravděpodobností to bude konec velké migrace).


- Frankfurt Zoological Society. Přečtěte si celý článek ! Článek je dostupný v angličtině.


 Plánovaná dálnice (červeně na mapě výš) vede napříč nedotčenou, vzdálenou a divokou oblastí Serengeti NP. Dálnice vyřezává pás přímo přes migrační trasy milionů zvířat, jak vyplývá z barevných šipek. Tohle není cesta nebo silnice - je to vysokorychlostní dálnice pro nákladní auta, jejichž počet by mohl  dosahovat několika stovek za den! Doprava  nevyhnutelně poroste a bude stále častější, invazivní a zničující a bude časem přibývat.

 

Označení je již na místě
Označení je již na místě

Podle vlastního tanzanského 10letého manažerského plánu, pečlivě udělaného v roce 2005 vědci, úředníky parku a organizacemi na ochranu přírody, je území v severozápadní části parku obzvlášť citlivé. Jak je ukázáno na níže uvedené mapce, trasa navrhované dálnice povede přímo přes oblast určenou plánem managementu jako oblast "Nízkého využití" (Low Use) a zónu divočiny. Zóna „Nízkého využití“ bude mít nižší počet a hustotu návštěvníků a více omezené silniční spojení a nižší lůžkovou kapacitu.

Zóna divočiny (Wilderness zone - na mapce v zeleném) je místem minimálního vyrušování. V důsledku toho bude přístup návštěvníků omezen na pěší safari a safari v autech bude zakázáno. Jediná součást infrastruktury, která bude povolena, bude omezený počet přístupových cest, které mohou být použity managementem SENAPA a podporu vozidel pro tour operátory, kteří provádějí pěší safari.

 

Mapka

Tato území nebyla snadno určena a sami autoři plánu uvádějí:

Existují významné prvky (výzvy) managmentu ohlížející se na Serengeti NP a jeho přilehlou divočinu a migraci zvířat přispívající k unikátnosti parku a jeho globální důležitosti
Akce, které provedeme v příštích 10 letech,k řešení těchto tlaků jsou jistě kritické k zachování těchto unikátních aspektů Serengeti, kterých si všichni vážíme a na naší schopnosti splnění slibu 1.tanzanského prezidenta Mwalimu Julius Nyerere, abychom uchovali nedocenitelné dědictví pro budoucí generace.

— Serengeti 10-year General Management Plan, 2005

 

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn