Studie, která mohla zabránit stavbě dálnice Arusha - Musoma je dokončena a stavba dálnice má zelenou.  Podle studie, která měla zkoumat vlivy dálnice na ekosystém není důvod k obavám. Mají jistotu, že stavba bude šetrná k životnímu prostředí. Stavba může být zahájena, jakmile se seženou finanční prostředky. Studii provedly zcela jistě velice renomované firmy v této oblasti. Jsou to firmy "paní Kyong-Dong z Koreje a místní firma paní Ambicon", jak řekl pan Kakoko (regionální manažer Tanroads).

Více v AJ článku zde.

Již před pár dny se objevila neoficiální zpráva, kde Světová banka (World Bank), měla nabídnout Tanzánii financování tzv. Jižní trasy, která je pro zvířata i celý ekosystém mnohem šetrnější. Po špatných zkušenostech z minula, kdy se některé zprávy nepotvrdily, jsme se zveřejněním vyčkali. Zpráva se potvrdila a všem lidem, kteří to myslí se zvířaty dobře poskočilo srdce radostí. Bohužel ne na dlouho. Prezident Kikwete již ve svém prohlášení potvrdil, že stavět se bude, ale na Severní trase, podle původního plánu. Doufám, že je už i všem pochybovačům jasné, že nejde o zvířata, nejde o zachování přírody, ale jde o něco jiného a opět můžem pouze spekulovat, jetli je za vším zlato, peníze, coltan nebo cokoli jiného.

Zde je prezidentovo mnohoznačné, přesto nic nového neříkající vyjádření, ve kterém dokonce tvrdí, že stavba silnice nemá být dálnice a nemá být asfaltová (tohle už říkal i dříve). Zvířatům je jedno, jestli nákladní auta spolu s běžnými automobily pojedou po asfaltu nebo po štěrku. Celý ekosystém bude stejně ohrožen invazí nových rostlinných, ale i živočišných druhů a velké většině migrujících zvířat bude stále znemožněn přístup k vodě v období sucha. Stále bude hrozit zavlečení nových chorob. Prezident Kikwete už kdysi dokonce zmínil, že silnice nebude asfaltová, ale ponechal si volnou ruku, protože dodal, že v budoucnu bude možná štěrk nahrazen asfaltem...

 

Jeden německý server dnes zveřenil informaci, že Světová banka nabídla Tanzánii financování tzv. Jižní trasy. Pokud se tato informace potvrdí, bude záležet na vládě Tanzánie, jestli tuhle nabídku využije.

Více info v německém článku zde.

 

V poslední době se opět začínají vynořovat spekulace, o kterých jsem psal již dříve například zde . Každému člověku, který alespoň trošku logicky přemýšlí musí být jasné, že za vším jsou peníze nebo jiné prebendy. Přesto spousta z vás tomu nechce věřit. Přichází emaily, kde lidé nevěří skoro ničemu z tohoto webu... No i takoví jsou mezi námi a dokud jim asi někdo neukáže statisíce mrtvých zvířat, tak věřit nebudou.  Těmto doporučuji číst například novinky.cz nebo blesk.

Ohrožení Serengeti si začínají konečně všímat i velké mediální společnosti jako je třeba NBC. Novinář Richard Engel se věnoval problému kolem Serengeti a znovu nastolil otázku, jestli vláda vymění životy zvířat ze Serengeti za to, že umožní v inkriminované oblasti těžebním společnostem těžit nerostné suroviny. V poslední době se mluví krom zlata i o Coltanu ze kterého se získává Tantalum, který je potřeba k výrobě mobilních telefonů a východní Afrika by měla být na tento minerál bohatá. V Tanzánii se mluví právě o oblasti kolem jezera Victoria.

Článek v AJ zde.

Demokratická republika Kongo by měla mít kolem 80% celosvětových zásob Coltanu. Možná se za pár let dočkáme nového plánu na prodloužení dálnice do Dem. rep. Kongo...

Neexistuje žádný způsob, jak můžeme zastavit výstavbu této důležité silnice, říká ministr práce Dr John Magufuli.

Výstavba dálnice přes Serengeti by měla začít v roce 2012. Dr. Magufuli podotkl, že tisícům lidí v oblastech Loliondo a Serengeti byla dlouhou dobu odpírána řádná silniční síť. Silnice je podle něj důležitá jak společensky, tak ekonomicky. Také se podivil, proč přichází tlak od ekologických aktivistl i ze sousední Keni. "Zajímalo by mě, proč tyto tlaky přícházejí z Keni?", zněla jeho slova. (Že by přece jen v Keni měli více rozumu než pan ministr?)
Mimo jiné zdůraznil, že silnice usnadní pohyb zboží a osob v severních regionech a se sousedními zeměmi.
Vláda Tanzánie tvrdí, že provedla všechna nezbytná opatření, aby nedošlo k poškození životního prostředí a stále je odhodlána stavbu dálnice uskutečnit. Náklady odhaduje na 480 milionů USD.
Během předvolební kampaně prezident Kikwete tvrdil, že plánovaná dálnice nenaruší ekosystém Ngorongoro Conservation Area.

Více v AJ článku z 27.12.2010 zde.


 Tyhle slova jsou v rozporu se slovy dalšího ministra přírodních zdrojů a cestovního ruchu, pana Ezekiela Maigeho, který řekl:"V zísadě platí, že vláda neučinila žádné rozhodnutí o výstavbě silnice". O tomto jsme informovali v žlánku z 12.12.2010 zde.

Krátké video k tématu zde.

Nosorožec George, zabitý pytláky v parku Serengeti.Pytláci zabili nosorožce dvourohého (Diceros bicornis Michaeli) krátkou dobu po tom, co byl vypuštěn zpět do parku. Nosorožci byli v parku vyhubeni a nyní se vláda snaží je do parku reintrodukovat. Zarážející je, že nosorožci jsou prý 24 hodin denně velmi dobře hlídáni. Přesto se k němu pytláci dostali a zabili ho. Samozžejmě se vynořuje otázka jak jsou opravdu nosorožci chráněni? Park Serengeti získal asi před 8 měsíci 5 nosorožců dvourohých. 

Co sleduje vláda tím, že v době plánované výstavby dálnice uvažuje o prodeji slonoviny do Číny (Čína má být investorem stavby dálnice přes Serengeti) a také tím, že vrací do Serengeti nosorožce právě v době, kdy se má postavit dálnice, která mimochodem přispěje pytlákům k tomu, aby se dostali bez problémů auty i do vzdálených oblastí? Známým faktem je, že o nosorožčí rohy je v Číně tradičně velká poptávka. Jde o shodu náhod nebo jde jako vždy o peníze až na prvním místě? 

Nosorožec dvourohý východní se vrací zpět do Serengeti. 21.5.2010 bylo přivezeno 5 zvířat z jižní Afriky jako součást 2-3 letého projektu, v rámci kterého se do Serengeti má reintrodukovat 32 jedinců tohoto poddruhu nosorožce dvourohého. Zvířata se mají vrátit na území ekosystému Serengeti-Mara, který obývali jejich předkové předtím, než je člověk vyhubil. Nosorožec dvourohý východní (Diceros bicornis Michaeli) je nejvíc ohroženým ze tří zbývajících poddruhů nosorožce dvourohého. Ve volné přírodě jich zbývá něco kolem 700 a z toho méně než 100 v Tanzánii, kam se postupně vrací.

Pytlačení v Africe je opět na vzestupu a netrpí jen nosorožci, ale i sloni a další zvířata. V jižní Africe letos pytláci řádí neskutečným způsobem. Všem je snad jasné, že vracet nosorožce v této době (navíc když se má v Serengeti stavět dálnice) do Serengeti je hloupost.

Jak vypadá nosorožec po setkání s pytláky, si můžete prohlédnout zde.

Jak vypadá nosorožec po setkání s pytláky, si můžete prohlédnout zde.

Více v AJ článku zde. První foto převzato z FZS.org

 

 

Ministr cestovního ruchu a přírodních zdrojů Ezekiel Maige řekl, že vláda zatím neučinila žádné rozhodnutí o stavbě dálnice přes Serengeti. "Posuzování vlivů na životní prostředí, zda projekt zrealizovat nebo ne, je ovšem v plném proudu" dodává ministr.

African Network for Animal Welfare (Anaw) v pátek podala prostřednictvím právníků soudní příkaz ke zrušení stavby dálnice. Více v AJ článku zde.