O Serengeti

Item 2
Jeden z posledních rájů divokých zvířat na světě je ohrožen stavbou dálnice. Národní park Serengeti, o jehož založení se ve velké míře zasloužil Bernhard Grzimek, je poslední místo na zemi, kde je možné vidět miliony zvířat téměř tak, jak žili jejich předkové před tisíci lety.
Item 4
Migrace zvířat a Serengeti. Tyto dvě slova k sobě patří už tisíce let. Člověk se ale snaží tyhle dva neoddělitelné celky od sebe násilím odtrhnout. Má mu k tomu posloužit dálnice...
Item 6
Národní park Serengeti - je nejstarší, největší a také nejznámější tanzanský národní park (neplést s rezervacemi). Je zapsán do seznamu přírodních památek UNESCO. Byl založen roku 1951 a asi nejvíce ho proslavil Bernhard Grzimek s jeho synem.

"Za padesát let se již nikdo nebude zajímat o výsledek konference, které dnes zaplňují titulky novin. Ale vyjde-li v červenavém úsvitu z houštiny lev a dunivě zařve, i za padesát let se lidem sevře srdce. Bez ohledu na to, zda budou mluvit anglicky, svahilsky nebo německy. Budou stát oněmělí a hledat ruku souseda, spatří-li poprvé v životě, jak dvacet tisíc zeber táhne nekonečnou stepí..."

Číst dál

SERENGETI V OHROŽENÍ

Vláda Tanzanie odložila plány na výstavbu dálnice. Co vše se za tímto prohlášením skrývá je ale značně nejasné a není důvod k jásotu, který je vidět na spoustě webů. Stačí si přečist dokument, na základě kterého všeobecný jásot vznikl. Vše zůstává stejné jako dřív a navíc do plánu přibyly další silnice kolem hranic parku. Takže ve skutečnosti se problém ještě zhoršil, ale lidé jsou hloupí a slaví... Dopis vlády Tanzanie adresovaný pro UNESCO ze dne 22.6.2011 v originále zde.

"Za padesát let se již nikdo nebude zajímat o výsledek konference, které dnes zaplňují titulky novin. Ale vyjde-li v červenavém úsvitu z houštiny lev a dunivě zařve, i za padesát let se lidem sevře srdce. Bez ohledu na to, zda budou mluvit anglicky, svahilsky nebo německy. Budou stát oněmělí a hledat ruku souseda, spatří-li poprvé v životě, jak dvacet tisíc zeber táhne nekonečnou stepí...", Bernhard Grzimek

Jeden z posledních rájů divokých zvířat na světě je ohrožen stavbou dálnice. Národní park Serengeti, o jehož založení se ve velké míře zasloužil Bernhard Grzimek, je poslední místo na zemi, kde je možné vidět miliony zvířat téměř tak, jak žili jejich předkové před tisíci lety. Každým rokem ho navštěvují desetitisíce turistů a nyní hrozí, že tento "Ráj všeho živého na zemi", bude v brzké budoucnosti zničen stavbou dálnice, která má vést přímo do srdce parku a rozdělit ho na již nikdy neslučitelné části. Jedná se o událost světového významu, protože Serengeti představuje nezměrné přírodní bohatství a musí být zachováno pro příští generace. Národní park Serengeti je zapsán do seznamu přírodních památek UNESCO. Není možné existenci takto významného parku nechat v rukou několika lidí z tanzanské vlády a jejího okolí. Jedná se o nejkritičtější ohrožení tohoto nádherného parku v celé jeho historii. Migrace zvířat a Serengeti. Těchto pár slov k sobě patří už tisíce let. Člověk se ale snaží tyhle dva neoddělitelné celky od sebe násilím odtrhnout. Má mu k tomu posloužit dálnice...

Za silnici náhradu najdeme vždy. Silnice se dá znovu vybudovat, ale náhradu za Serengeti nikdy nenajdeme.

Mapa Serengeti

I když je Afrika pro mnohé z nás daleko, měli bychom si všichni uvědomit, že pokud se stavba uskuteční, tak celý svět ztratí jediné místo na zeměkouli, kde žijí zvířata ještě relativně volně a ve stále ohromujících počtech.

Je velice smutné a alarmující, že se snažíme zvířatům sebrat ty poslední trosky z obrovských území, na kterých dříve žila. Další nepříjemnou realitou je to, že spousta států a organizací z celého světa podporuje chudé africké státy a potažmo jejich obyvatele. Na zvířata ale peníze nejsou. Bohužel na rozdíl od zvířat, je nejen v Africe lidí stále víc a víc.... s pomocí západní civilizace jich bude stále přibývat.

 

Kdy a kde skončí chamtivost lidské rasy?  Musíme opravdu všechno zničit, abychom si teprve pak uvědomili, že bez toho nemůžeme žít?

 

Ani náklaďáky TANAPA nejezdí příliš opatrně.

Převzaté foto z letošního léta ze Serengeti. Jak je vidět ze zvířeného prachu, tak ani nákladní auto TANAPA (správa národních parků Tanzánie), nezastavuje před zvířaty. Jak to se zvířaty dopadne, až v přes Serengeti budou jezdit stovky nákladních aut denně, které navíc budou řídit řidiči soukromých firem, kteří nemají s ochranou zvířat nic společného?

 

Několik rozdílů mezi jižní a severní cestou.

JIŽNÍ CESTA (mimo Serengeti)

  • Povede přes oblast, která je již značně zalidněná a bude tak mít minimální dopad na volně žijící zvířata. 
  • Tato oblast je převážně zemědělská, takže to bude přínosem pro místní lidi, kteří snáz dostanou svoje produkty (ovoce, zelenina, maso…) na trh. To bude přínosem pro 5x více lidí - 2.278.000 vs 431.000
  • Bude využívat mnoho již existujících silnic a bude potřeba méně nového asfaltu, než je potřeba k vybudování severní trasy, takže to bude i méně nákladné. Pro jižní trasu je potřeba nového asfaltu na 379km a pro severní cca 417km.
  • Prezident Kikwete tak bude moct dostát slibu z roku 2005, kde slíbil vybudovat silnici spojující města Arusha a Musoma.
  • Již existující infrastruktura čerpacích stanic, ubytování, mobilních sítí atd.




SEVERNÍ CESTA (přes Serengeti)

  • Ztráta cestovního ruchu. Každým rokem generuje turistický ruch zisk pro Tanzánii více než 1,7 mld dolarů a vytváří 624.000 pracovních míst. Ztráta cestovního ruchu bude mít ničivý dopad na hospodářství Tanzánie.
  • Ztráta světového dědictví - což také povede ke snížení cestovního ruchu.
  • Přerušení a obstrukce migračních tras. Odhaduje se, že stavba severní trasy způsobí, že počty pakoní klesnou až o 75% dnešních stavů. Všechny zvířata jiných druhů tímto budou také ovlivněna. Od gazel přes lvy až k supům.
  • Zavlečení invazivních druhů rostlin, zvířat a chorob, jako je Newcastelská choroba, brucelóza, psinka, trypanosomaisis, africký mor prasat a spousty dalších.
  • Se stavbou úzce souvisí i zvýšená úmrtnost volně žijících zvířata při srážkách s vozidly.
  • Intenzivní, organizované pytlačení, zejména reintrodukovaných nosorožců.
  • Ztráta habitatu (přirozeného prostředí,lokality…) kvůli lidskému osídlení a zemědělství
  • Fragmentace habitatu volně žijících živočichů.
  • Zvýšené počty konfliktů mezi lidmi a divoce žijícími zvířaty, která budou vyžadovat další opatření.
  • Znečištění oblasti od emisí, odpadků, hluku atd.
  • Prezident Kikwete řekl, že cesty přes Serengeti nebudou zpevněné, ale hliněné. Toto ale nezabrání lidem s auty, aby přes Serengeti jezdili a stále budou platit všechny nevýhody severní trasy. V určitém okamžiku také může přijít příkaz k zpevnění vozovek - položení asfaltu.

 

Jak můžu pomoct?

Můžete začít třeba podpisem petice. Možnosti pomoci jsou různé a záleží jen na Vás, pro co se rozhodnete.

 

Novinky

Aktualizované zprávy z různých médií ze světa.

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn